Sözlük
Dijital pazarlama ve e-ticaret dünyasında sıkça kullanılan terimleri keşfedin.
SEO Sözlüğü, E-Ticaret Sözlüğü ve Dijital Pazarlama İpuçları
SEO ve E-Ticaret ile ilgili terimleri öğrenmek için arama yapabilir veya harf filtrelerini kullanabilirsiniz.
SEO Terimlerini Keşfedin
Arama motoru optimizasyonu (SEO) dünyasındaki tüm terimleri kolayca öğrenin. Hedef kitlenize ulaşmak için gerekli tüm SEO kavramlarını keşfedin.
E-Ticaret Terimlerini Öğrenin
E-ticaret dünyasındaki en güncel ve önemli terimleri burada bulabilirsiniz. Satış, pazarlama ve online mağaza yönetimine dair tüm bilgiler parmaklarınızın ucunda.
Dijital Pazarlama İpuçları
SEO ve e-ticaret terimlerinin nasıl kullanıldığını öğrenin. Pratik rehberlerle stratejilerinizi geliştirin ve rakiplerinizden bir adım öne geçin.
Dijital Pazarlama Terimleri
SÖZLÜK
Dijital Pazarlama dünyasında kullanılan tüm terimleri ve kavramları keşfedin. Dijital pazarlama stratejilerinizi güçlendirmek için gerekli bilgilere hızlıca ulaşın. Sözlük üzerinden içeriklere ve bilgilere ulaşın.
Anahtar Kelime Araştırması Nedir?
Web sitelerinin arama motorlarında daha iyi sıralamalar elde etmesi için hedeflenen anahtar kelimeleri belirleme sürecidir. Kullanıcıların arama motorlarına hangi terimleri yazdığını analiz ederek, içerik stratejisini bu kelimelere göre şekillendirmeyi sağlar. Doğru anahtar kelime seçimi, SEO başarısının temel taşlarından biridir.
A/B Testi Nedir?
Bir web sitesinin ya da uygulamanın farklı versiyonlarından hangisinin daha verimli olduğunu kullanıcı deneyimi üzerinden analiz etmeye yarayan test. Söz konusu sitenin veya uygulamanın farklı versiyonları, belirlenen süre boyunca kullanıcılara rastgele gösterilir, dönüşümler ve performans hakkındaki veriler takip edilerek verimli olan versiyona geçilir.
Affiliate Marketing Nedir?
Bir kişi ya da kurumun, bir ürün ya da hizmetin sadece pazarlanma sürecinde rol alarak üreticiden komisyon aldığı bir pazarlama türü. Türkçe karşılığı “satış ortaklığı”dır. Bu yöntemde satış ortağı, bir ürünü ya da hizmeti kendi network ağında pazarlar fakat satış ve tedarik üretici/satıcı konumundaki firmaya aittir. Influencerlar aracılığıyla sosyal medya üzerinden yapılan satışlar ya da affiliate networkleri aracılığıyla yayınlanan banner reklamlar bu yönteme örnektir.
B2B (Business to Business) Nedir?
Normal şartlarda satıcı olan iki firma arasında alışveriş yapılmasını ifade eden ticaret modeli. İki firma arasındaki ham madde ticareti, toptancı-perakendeci ilişkisi ve çeşitli iş birlikleri bu modele örnektir.
B2C (Business to Customer) Nedir?
Bir firmanın, bir ürün ya da hizmeti, aracı kullanmadan doğrudan müşteriye sattığı ticaret modeli. Bir markanın kendi e-ticaret sitesini açarak ürünlerini satması bu modele örnektir.
C2C (Customer To Customer) Nedir?
Üreticilerin dahil olmadığı, tüketiciler arasında gerçekleşen alışverişi ifade eden ticaret modeli. E-ticaret siteleri üzerinden ev kiralamak, araç alıp satmak gibi işlemleri kapsar. İkinci el ürünlerin alınıp satıldığı siteler C2C modeline örnek olarak gösterilebilir.
Click Through Rate (CTR) Nedir?
Reklamlarla ilgili görüntülenme ve tıklanma sayılarını içererek hesaplanan tıklanma oranı. Reklam performansını ölçmeye yarar. “Tıklanma Sayısı / Görüntülenme Sayısı” şeklinde hesaplanır. Örneğin toplamda 2.000 kez gösterilmiş bir reklama 40 kez tıklanması sonucunda CTR = 20 / 2000 = 0,02 yani %2 olur.
Çapraz Satış Nedir?
Müşterinin satın aldığı ürün ile ilgili bir başka ürünü de satmak şeklinde uygulanan satış stratejisi. Bir e-ticaret sitesinden cep telefonu alan bir müşteriye aynı anda şarj kablosu da satmak bu yönteme bir örnektir.
Çerez (Cookie) Nedir?
Kullanıcıyı tanımak ve web sayfasını kişiselleştirmek adına birtakım bilgileri kullanıcı bilgisayarı ile web sunucusu arasında takas eden küçük veri dosyaları. Özellikle e-ticaret siteleri için kullanışlıdır ve siteye daha önce giriş yapan bir kullanıcının tekrar girmesi halinde kullanıcıyı tanıyıp ilgilenebileceği ürünleri ön plana çıkarmaya yarayan bir sistemdir.
Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) Nedir?
Web sitesine gelen ziyaretçilerin istenen eylemi gerçekleştirme oranını artırmaya yönelik stratejilerdir. Satış, form doldurma veya abonelik gibi hedeflere ulaşmak için sayfa yapısı, içerik ve kullanıcı deneyimi optimize edilir. Veriyi analiz ederek yapılan düzenlemelerle dönüşüm oranı artırılır.
Dijital Pazarlama Nedir?
Bir ürün ya da hizmetin, pazarlama ve reklam süreçlerinin dijital ortamlardan yürütülmesi ile gerçekleştirilen bir pazarlama yöntemi. Bu yöntemde reklam ve pazarlama çalışmaları arama motoru, web siteleri, sosyal medya, mobil uygulama gibi kanallardan yapılır ve potansiyel müşterilere bilgisayar, tablet, cep telefonu gibi cihazlar üzerinden ulaşılır.
Domain Name System (DNS) Nedir?
Kelime ya da kelime & sayı grubu şeklindeki web site isimlerinin girilmesi ile bu ismi IP adresine çevirip kullanıcıyı ilgili siteye yönlendiren sistem. Türkçe karşılığı alan “Alan Adı İsimlendirme Sistemi”dir. Örneğin “adpix.com.tr”, şu anda gezinmekte olduğunun sitenin adıdır ve DNS, bu ismi sitenin IP adresi ile eşleştirerek sizi bu sayfaya getirmiştir.
EAN Nedir?
Ürünü, üreticiyi ve ürünün niteliklerini tanımlayan, söz konusu ürüne özel 12 veya 13 haneli verilen kod. European Article Number (veya International Article Number), ürünlerin ambalajlarına barkod olarak basılır. Marketlerde kasaya okutulan barkodlar EAN kullanımına örnektir.
E-pazarlama Nedir?
Elektronik ortamda yapılan pazarlama çalışmalarının tümü. Genellikle e-ticaret siteleri tarafından kullanılan ve çoğunlukla dijital reklam çalışmalarını içeren bir stratejidir.
Favicon Nedir?
Açık olan bir sekmenin sol tarafında görünen küçük site simgesi. Favorites Icon kelimelerinin kısaltması olmakla birlikte Türkçede favori simge ya da site ikonu şeklinde adlandırılır. Ayrıca yer işareti konulmuş ya da sık kullanılanlara eklenmiş sitelerin adının yanında da görünür.
Filtre Bloğu Nedir?
E-ticaret sitesinde yer alan ürünleri belirli kriterler doğrultusunda gruplandırmaya yarayan özellik. Örneğin filtre bloğu sayesinde kullanıcılar “100 TL’den ucuz” ürünleri listeleyebilir.
Google Ads Nedir?
Google’ın dijital platformlarda reklam vermek için kullanılan hizmeti. Google Ads, özellikle e-ticaret sahipleri tarafından sıklıkla kullanılır ve bu hizmet sayesinde metin, görsel ya da video içerikli reklamlar ile pazarlama yapılabilir.
Google Analytics Nedir?
Web site için kullanıcı davranışlarını analiz ederek ölçüm yapan ücretsiz Google aracı. Analytics ile ziyaretçilerin hangi kaynaktan geldiği, demografik özellikleri, coğrafi konumları gibi detaylar analiz edilebilir. Dijital pazarlama çalışmaları için oldukça faydalı bir araçtır.
Harekete Geçirici Mesaj (Call to Action - CTA) Nedir?
Blog yazıları, site görselleri ve çeşitli reklamlarda kullanılan, kullanıcıyı tıklama yolu ile harekete geçmeye teşvik eden buton ya da bağlantı. E-ticaret sitelerinin reklamlarda sıklıkla kullandığı CTA, “Satın Al”, “İndirimi Gör”, “Ürüne Git” gibi mesajlar içerebilir.
HTML Nedir?
Web sayfası oluşturmak için kullanılan metin işaret dili, kodlama. “Hyper Text Markup Language” kelimelerinin baş harflerinden ortaya çıkmış olan HTML, < ve > sembollerinin arasına yazılan komutları çalıştırır. Tarayıcılar tarafından okunur, yorumlanır, görselleştirilir ve web sitesi ya da sayfası olarak görüntülenir.
Imprinter Nedir?
POS cihazı ve kart şifresi gibi teknolojilerin olmadığı dönemlerde kullanılan ve kart ile ödeme yapmaya yarayan cihaz. Imprinter isimli cihaza bir slip ve kart konarak manuel bir şekilde çekim işlemi gerçekleştirilir ve kart bilgileri, bu cihaz aracılığıyla bilgisayara ve slip yerine geçen belgeye aktarılır. Bu belge kart sahibi tarafından imzalanır.
Issuer Bank Nedir?
Kredi kartı ve banka kartı gibi ödeme aracı basarak müşterilerine kullandıran finans kurumu ya da banka. Issuer bank, söz konusu kartların mülkiyet sahibidir ve kartlarda yer alan manyetik bant, numara, metin ve logo gibi unsurlarla kartın mülkiyet sahibi olan kuruluş anlaşılabilir.
Influencer Nedir?
Sosyal medyada geniş bir takipçi kitlesine sahip olan ve takipçileri üzerinde etkili olan kişilerdir. Markalarla iş birliği yaparak ürün veya hizmet tanıtımı yaparlar ve hedef kitle üzerinde güven oluşturarak satın alma kararlarını etkileyebilirler.
İSS Nedir?
Kullanıcıların internete bağlanabilmeleri için hizmet sunan firmalara verilen ad. İnternet Servis Sağlayıcısı (İSS) olarak hizmet veren firmalar, belirli bir ücret ve sözleşme kapsamında kullanıcıların geniş bant ya da telefon hattı üzerinden internete bağlanmalarını sağlarlar. Türk Telekom, Turkcell Superonline, Turksat Kablonet gibi firmalar İSS olarak hizmet verir.
İYS - İleti Yönetim Sistemi Nedir?
E-ticaret sitesi gibi hizmet sağlayıcılarının aldıkları elektronik ticari ileti gönderebilme onaylarının kaydedildiği ve kullanıcıların bu onayları yönetebildiği sistem. E-ticaret siteleri, bu sisteme kaydetmedikleri kullanıcılara reklam, tanıtım ve pazarlama içerikli elektronik ileti gönderemez. Bu sistem “6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun” kapsamındaki “Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik” ile düzenlenmiştir.
Jenerik Anahtar Kelimeler Nedir?
Genellikle tek kelimeden oluşan, çok geniş bir anlamı ifade eden, kullanıcının tam olarak ne aradığını spesifik bir şekilde belirtmeyen popüler anahtar kelimeler. Örneğin “çanta”, “bilgisayar”, “sandalye” vb.
Kullanıcı Deneyimi (UX) Nedir?
Bir ürün, hizmet veya web sitesiyle etkileşimde bulunan kullanıcının yaşadığı genel deneyimi ifade eder. Kullanıcının kolaylıkla gezinmesi, bilgiye hızlı ulaşması ve olumlu bir izlenim edinmesi hedeflenir. İyi bir kullanıcı deneyimi, ziyaretçi memnuniyetini ve dönüşüm oranlarını artırır.
Keyword Stuffing Nedir?
Bir sayfaya, arama motoru sonuç sayfasında üst sıralara çıkabilmek için ortalamanın çok üzerinde bir miktarda anahtar kelime doldurma işlemi. Etik olmayan bir uygulamadır ve Black Hat SEO yöntemi olarak kabul edilir. Arama motorları tarafından kolayca fark edilir ve bu yöntemi kullanan site spam olarak işaretlenir, ceza uygulanır.
KPI Nedir?
Proje, görev ve organizasyonlarda belirlenen hedeflerin ve hedefe ulaşma sürecindeki performansın sayısal verilerle ölçülmesini sağlayan yöntem, Key Performance Indicator ya da Anahtar Performans Göstergesi.
Lazy Load Nedir?
Sayfa uzunluğu ve görsel yoğunluğu fazla olan sitelerde, sayfanın hızını artırmak ve veri tasarrufu sağlamak adına kullanılan bir tasarım modeli. Lazy load ile görülen ekranın dışında kalan bölümlerdeki görseller ve nesneler, onlara ihtiyaç duyulana kadar yüklenmezler.
Listeleme Sayfası Nedir?
Belirli kriterler doğrultusunda gruplandırılmış birden fazla ürünün gösterildiği sayfa. Kullanıcı belirli bir kategoriye tıklayarak ya da filtreleme özelliklerini kullanarak bir listeleme sayfasına ulaşabilir. Bu sayfadaki ürünler genellikle fiyata, puana, satış adedine göre sıralanabilir.
Mobil Ticaret (M-Commerce) Nedir?
Telefon ve benzeri mobil cihazlar ile bu cihazlarda bulunan yazılım ve uygulamalar kullanılarak yapılan ticaret modeli. Bir e-ticaret firmasının mobil sitesinden ya da mobil uygulamasından yapılan alışveriş, banka uygulamalarından yapılan bankacılık işlemleri ve kart kullanımı gerektirmeyen mobil ödemeler bu ticaret modelinin tüketici tarafındaki dinamiklerini oluşturur.
MX Kaydı Nedir?
Alan adları adına kayıtlı olan e-mail hesaplarına gelen e-mailleri kabul eden posta sunucusu. Gelen iletilerin yönlendirileceği sunucu bilgisini içerir ve her alan adı için birden fazla MX (Mail Exchanger) kaydı oluşturulabilir.
NFC (Yakın Alan İletişimi) Nedir?
Mobil cihazlarda ve araçlarda kullanılan kablosuz iletişim ve transfer teknolojisi. Wi-Fi ve Bluetooth gibi teknolojiler ile aynı prensiple çalışır fakat NFC teknolojisi daha kısa mesafeli menzile ve daha düşük bir bant genişliğine sahiptir. İki cihazın birbirine temas edecek kadar yakın olması şartıyla aktifleşir.
Nakliye - Kargo Nedir?
Bir materyal, eşya ya da ürünün ticari ya da özel bir amaçla bir lokasyondan başka bir lokasyona taşınması. Taşımaya konu olan öğe gönderici tarafından nakliye – kargo firmasına, firma tarafından da alıcıya teslim edilir. Nakliye ile kargoya göre daha büyük eşya ve ürünler taşınır. E-ticaret siteleri ürün tedarik etmek için nakliyeyi, satılan ürünleri göndermek için ise kargoyu kullanır.
Organik Trafik Nedir?
Bir web sitesinin reklam ve backlink çalışmalarından kaynaklanmayan, doğrudan arama motoru sonuç sayfasından gelen trafik değeri, organik trafik.
Oturum (Session) Nedir?
Bir kullanıcı ile bir bilgisayar arasındaki ya da iki veya daha fazla iletişim cihazı/öğesi arasındaki etkileşimli bilgi alışverişinin sağlandığı geçici süreyi ifade eden terim.
Ödeme Geçidi (Payment Gateway) Nedir?
E-ticaret işlemlerinde ve online alışverişlerde kullanılan, kredi ve banka kartı bilgilerinin üçüncü kişi ve kurumlar tarafından görüntülenmesini engelleyen, bilgileri şifreleyerek ilgili banka ya da kuruluşa ileten güvenlik sistemi.
Ödeme Sağlayıcı - Ödeme Hizmeti Sağlayıcısı Nedir?
E-ticaret siteleri gibi çevrimiçi ticari işlemler yapan firmaların müşterilerinden online ödeme almasını sağlayan altyapı sistemlerini sunan firma. Ödeme hizmeti sağlayıcı firmalardan alınan hizmet doğrultusunda müşterilerin banka kartı, kredi kartı, elektronik cüzdan gibi araçlarla ödeme yapması mümkün hâle gelir.
Performans Pazarlama Nedir?
Dijital reklamların tamamını kapsayan ve bu reklamların gösterdiği performans üzerinden yürütülen pazarlama stratejisi. Reklamların görüntülenme, tıklanma, getiri sağlama gibi performans istatistikleri Google Ads, Facebook Ads, Yandex Direct gibi araçlar ile ölçülür.
Provizyon Nedir?
Kredi kartı ile yapılan harcamalarda, söz konusu harcamanın tutarı kadar bir limitin kontrolünün sağlandığı ön onay süreci. Genellikle işlemin yapıldığı günün sonuna kadar harcama olarak karta yansır.
Query (Sorgu) Nedir?
Kullanıcının arama motoruna girdiği anahtar kelime veya kelime öbeğidir. Arama motorları bu sorguları analiz ederek en uygun sonuçları listeler. SEO stratejilerinde doğru anahtar kelime seçimi bu sorgulara göre yapılır.
Query String (Sorgu Dizisi) Nedir?
URL’nin sonunda yer alan ve “?” işareti ile başlayan parametreler bütünüdür. Dinamik sayfalarda kullanılır ve veriyi sunucuya iletmek için kullanılır. SEO açısından temiz URL yapısının korunması önemlidir.
Responsive Tasarım Nedir?
Farklı ekran boyutlarına ve cihazlara uyum sağlayabilen web tasarımıdır. Masaüstü, tablet ve mobil cihazlarda kullanıcı deneyimini en iyi şekilde sunmak için esnek ve dinamik yapıda hazırlanır. SEO açısından önemli olup mobil uyumluluk kriterlerini karşılar.
Return On Ad Spend / ROAS (Reklam Harcamasının Dönüşü) Nedir?
Reklam yatırımları sonucu elde edilen kârı hesaplamayı sağlayan metrik. Return on Ad Spend, belirli bir reklam üzerinden elde edilen gelirin söz konusu reklamın maliyetine bölünmesi ile bulunur. 160 TL ödenen bir reklam üzerinden 400 TL’lik satış yapılması durumunda ROAS = 400/160 = 2,5 yani %250 olur.
Return On Investment / ROI (Yatırımın Geri Dönüşü) Nedir?
Spesifik bir yatırımın toplam getiri oranını gösteren metrik. Yapılan bir yatırım için harcanan maliyet karşısında söz konusu yatırımın ne oranda kazanç getirdiğini öğrenmek için kullanılır. Ele alınan yatırım üzerinden elde edilen gelirden yatırım + ürün maliyeti düşülür ve elde edilen rakam yatırım ve ürün maliyetinin toplamına bölünür. Maliyeti 800 TL olan bir ürün için yapılan 200 TL’lik bir yatırım sonucu 1600 TL gelir elde edildiği durumda return on investment, ROI = 1600 – (200+800) / (200+800) = 0,6 yani %60 olur.
SEO Etiketi Nedir?
Site içi SEO çalışmaları kapsamında sitedeki içeriklerle ilgili anahtar kelimeleri, söz konusu içeriklere eklemek. E-ticaret sitelerinde genellikle ürünlere, ürünle ilgili arama hacmi yüksek anahtar kelimeler SEO etiketi olarak eklenir. Doğru etiket seçimi ve etiket sayısını minimumda tutmak, SEO performansı için önemlidir.
Site Haritası (Sitemap.xml) Nedir?
Arama motorunun, bir web sitesinde yer alan tüm sayfaları algılayabilmesi amacıyla hazırlanan bir XML dosyası. Site haritası sayesinde arama motoru, söz konusu sitenin sayfalarını daha kolay ve daha etkili bir şekilde tarar ve dizine ekler.
Sıfır Taraf Verisi (Zero-Party Data)
Kullanıcıların bir markaya doğrudan ve gönüllü olarak sağladığı veriler. Örneğin, bir ankette verilen cevaplar veya bir formda belirtilen kişisel tercihler bu kapsama girer.
Sesli Arama Optimizasyonu (Voice Search Optimization)
Web sitelerinin veya içeriklerin, sesli arama motorları (Google Assistant, Siri gibi) üzerinden yapılan aramalara uygun hale getirilmesi. Sesli aramalarda kullanılan doğal dil sorgularına cevap verecek şekilde içeriklerin düzenlenmesi.
Şifre Nedir?
Hem dijital hem de bazı fiziksel araçların belirli bir kişi tarafından kullanılmasını sağlayan karakterler bütünü. Kişisel bir online sayfa ya da kişisel bir kredi kartı, sadece şifre girilmesi ile kullanılabilir.
Şifreleme (Encrytion) Nedir?
Bir dosyanın açılmasını ya da bir verinin okunmasını engellemek için, bir algoritma yardımıyla ilgili dosya ya da veri üzerinde yapılan güvenlik işlemi. Şifrelenmiş verilere ve dosyalara, sadece söz konusu şifreyi açacak anahtara sahip kişiler erişebilir.
TCP/IP Nedir?
Bir ağdaki bilgisayarların birbirleri ile veri alışverişi yapmasını ve iletişim kurmasını sağlayan, ayrıca söz konusu veri iletişiminin kurallarını koyan protokoller bütünü için kullanılan terim.
Tıkla-Aç Oranı (CTOR) Nedir?
E-posta pazarlaması için kullanılan, gönderilen maili açan kişiler ile maildeki bağlantıya tıklayan kişiler arasında hesaplanan bir oran. Bağlantıya tıklayan kişi sayısının maili açıp görüntüleyen kişi sayısına bölünmesi ile bulunur. Örneğin atılan toplu bir maili 400 kişinin açtığı ve 200 kişinin maildeki “İndirimli Ürünler” bağlantısına tıkladığı düşünülürse CTOR = 200/400 = 0,5 yani %50 olarak hesaplanır.
Tıklama Başına Ödeme (PPC) Pazarlaması Nedir?
Tıklama başına ödeme yapılabilen reklamların kullanılması suretiyle uygulanan dijital pazarlama modeli. Söz konusu reklamın görsel, anahtar kelime, açılış sayfası gibi detaylarının doğru dizayn edilmesi hakkındaki çalışmaları kapsar.
Tıklanma (Click Through) Nedir?
Bir internet kullanıcısının webdeki arama sonuçlarında yer alan bir web sitesine girmek, reklamdaki ürüne gitmek, maildeki detayları öğrenmek gibi amaçlarla bağlantılara tıklayarak yaptığı eylem.
Trafik Nedir?
Bir web sitesinin tüm kaynaklardan gelen tıklanmaları, tıklayan kişiler, tekil ya da toplam tıklamalar doğrultusundaki etkileşimi.
URL Nedir?
İnternet dizinindeki bir web site sayfasına, belgeye, resme ya da herhangi bir kaynağa denk gelen, standart bir formatta oluşturulan bir karakter dizilimi, kısaca adres. Açılımı “Uniform Resource Locator” olan URL teriminin Türkçe karşılığı “Birörnek Kaynak Konumlayıcı” ya da “Tekdüzen Kaynak Bulucu” şeklindedir. Ulaşılan bir kaynağın URL’si, tarayıcının adres çubuğunda gösterilir. Örneğin “https://adpix.com.tr“ bir URL’dir.
Upselling Nedir?
Upselling, müşterilere daha pahalı veya daha yüksek kaliteli bir ürün sunarak satışın değerini artırma stratejisidir. Bu yöntem, müşteriye daha fazla fayda sağlayabilecek alternatifler sunarak alışveriş deneyimini geliştirmeyi amaçlar.
Uzun Kuyruklu Anahtar Kelime (Longtail Keyword) Nedir?
En az 4 – 5 kelimeden oluşan ve spesifik kitlelere hitap ettiği için rekabeti düşük olan anahtar kelime grubu. Genellikle niş bir pazarda üst sıralar hedeflendiğinde kullanılır. E-ticaret sitelerinde belirli bir ürünün rengini, boyutunu, türünü ya da fiyatını içerecek şekilde kurgulanabilir. Örneğin “paslanmaz çelik kablosuz su ısıtıcı” bir longtail anahtar kelimedir.
Ürün Detay Sayfası Nedir?
E-ticaret sitelerinde yer alan; ürün görseli, fiyat, ürün kodu, renk/beden/ebat, ürün açıklaması, teknik detaylar ve kullanım talimatları gibi bilgilerin yazılı olduğu sayfa.
VPN (Sanal Özel Ağ) Nedir?
Bir bilgisayarın internetteki hareketlerini başka bir bilgisayara ait ağ üzerinden yapmasını sağlayan sistem. Kurumların kendi bünyesinde özel bir ağ oluşturması, bireysel kullanıcıların bölgesel kısıtlamalar bulunan sitelere erişebilmesi ve en önemlisi göz atma etkinliğinin izlenememesini sağlamak amacıyla kullanılır. VPN şifrelenmiş bir ağdır ve bağlantının diğer kişi ve kurumlar tarafından görüntülenmemesi için güvenlik katmanı oluşturur.
Watermark Nedir?
Dijital ya da fiziksel bir öğenin üzerinde bulunan, üreticiyi belli eden, üretici olmayanlar tarafından sahiplenilmesini önleyen, orijinalliği belirten ve farklı amaçlar için kullanılmasını engelleyen özel işaret. Türkçe karşılığı filigrandır ve genellikle görsel tasarımlarda görülür.
Web Barındırma (Hosting) Nedir?
Bir web sitesinin içerdiği tüm sayfaların, belgelerin, görsellerin ve metinlerin, söz konusu siteye ulaşmak isteyen kullanıcılara gösterilmek üzere bir sunucu bilgisayarında depolanması hizmeti. Kısaca site sahibinin oluşturduğu bir site, hosting hizmeti veren firmanın sunucu olarak kullandığı bilgisayara kaydedilir ve ziyaretçilere bu kaynaktan gösterilir.
Whois Nedir?
Bir web sitesi ya da alan adının kime ait olduğunun tespit edilebilmesi için hizmet veren sitelerin genel adı. Söz konusu sitelere yazılan bir alan adının sahibinin adı, konumu ve iletişim bilgileri görüntülenebilir. Ancak site sahipleri bu bilgileri gizleyebilir ve bu durumda whois servislerinden bu bilgilere erişilemez.
XML Nedir?
Belirli verilerin saklanmasını, sistemler arasında transfer edilmesini, aynı anda hem kullanıcılar hem de bilgisayar sistemleri tarafından okunabilen dosyalar oluşturulmasını sağlayan genişletilebilir işaretleme dili.
Yatay E-Ticaret Nedir?
Aynı site üzerinden, birbirinden bağımsız pek çok farklı kategoride yer alan ürün ve hizmeti satışa sunmak şeklinde icra edilen bir e-ticaret modeli.
Yazılım Nedir?
Elektronik aygıtların çalışmasını, diğer aygıtlarla iletişime geçmesini, verilen görevleri algılamasını ve yerine getirmesini sağlamak adına bilgisayar dili ile yazılarak tanımlanmış makine komutları bütünü. Kısaca bir aygıtın, kullanım amacına göre beklenti dahilinde olan belirli bir işi yapması için sahip olduğu program. C++, Pascal ve Java gibi çeşitli yazılım dilleri vardır.
Yapay Zeka ile Kişiselleştirme (AI-Driven Personalization)
Kullanıcıların davranışları, tercihleri ve geçmiş verileri yapay zeka teknolojisiyle analiz edilerek kişiselleştirilmiş pazarlama deneyimleri sunulması. Örneğin, bir kullanıcının ilgi alanlarına göre özelleştirilmiş reklamlar gösterilmesi.
Zaman Damgası (Time Stamp) Nedir?
Genel anlamıyla herhangi bir olayın ne zaman gerçekleştiğini anlatan ve olaya konu olan öğenin üzerine kodlanmış zamansal bilgi dizisi. Dijital ortamda zaman damgası; bir verinin üretilme, değiştirilme, gönderilme, alınma, kaydedilme gibi hareketlerinin zamanını doğrulama amacıyla kullanılan kayıtları ifade eder.
301 Yönlendirme Nedir?
Artık aktif olmayan bir siteyi ya da sayfayı, aktif olan alternatif bir site ya da bir sayfaya yönlendirme işlemi. “Moved Permanently” yani “Kalıcı Yönlendirme” olarak da adlandırılan 301 yönlendirme ile iki farklı domain tek bir adrese; HTTP, HTTPS’ye; içeriği değişen ya da silinen sayfalar alternatif sayfalara yönlendirilebilir. E-ticaret sitelerinde genellikle stokta ya da satışta olmayan ürünlerin sayfalarını, ürünün farklı modellerine ya da kategori sayfasına yönlendirmek için kullanılır.
302 Yönlendirme Nedir?
Geçici olarak aktif olmayan bir siteyi ya da sayfayı, söz konusu geçici süre boyunca alternatif bir siteye ya da sayfaya yönlendirme işlemi. “Temporary Redirect” yani “Geçici Yönlendirme” olarak da adlandırılan 302 yönlendirme ile bakımdaki bir site, bakım süresi boyunca farklı bir siteye; içeriği değiştirilen sayfa, tasarım bitene kadar alternatif bir sayfaya yönlendirilebilir. E-ticaret sitelerinde genellikle kampanya dönemlerinde, dönemsel olarak aktifleştirilen sayfalar için kullanılır.
404 Hata Kodu Nedir?
Tarayıcının, ulaşılmak istenen site ya da sayfayı sunucuda bulamadığında bulduğu ve ekranda gösterdiği hata. 404 Not Found Error hata kodu ile site dosyalarının yanlış klasöre aktarılması, adının değiştirilmesi, silinmesi ya da bağlantıların yanlış yönlendirilmesi gibi durumlarda karşılaşılır.
500 Hata Kodu Nedir?
Sunucudan kaynaklanan bir problemden dolayı ulaşılamayan site ya da sayfalar için tarayıcının gösterdiği hata. 500 Internal Server Error hata kodu sunucunun bazı işlemleri başlatamaması ve sürdürememesi gibi durumlar ile birlikte yanlış PHP uzantıları ya da “.htaccess” dosyasındaki yanlış kodlar nedeniyle gösterilir.